اخبار اربعین ۱۴۰۳

 

 

با فرارسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام اربعین خیل عظیم مشتاقان اباعبدالله در صدد فراهم کردن شرایط رفتن به این سفر معنوی و انجام پیاده روی اربعین برمی آیند . از همین رو ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا به بررسی اخبار اربعین ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت .

حذف وثیقه خروج از کشور مشمولان برای اربعین

 

رئیس نظام وظیفه عمومی فراجا: دانشجویان، طلاب، مشمولان دارای برگه اعزام و یا افرادی که در مهلت قانونی قرار دارند می‌توانند بدون سپردن وثیقه از اول ماه محرم ۱۷ تیرماه تا پایان ماه صفر ۱۴ شهریور ماه از کشور به قصد زیارت عتبات و راهپیمایی اربعین استفاده کنند .

برای این کار میتوانند به صورت سامانه‌ای و هوشمند ثبت درخواست خروج از مرزهای هوایی، زمینی از طریق سامانه سخا با پلیس من یا سایت وظیفه عمومی ثبت کنند. مشمولین غایب فقط با تعیین و مشخص کردن علت غیبت می‌توانند از کشور خارج شوند.

 

 

آغاز ثبت نام کادر درمان داوطلب برای ایام اربعین

 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از آغاز ثبت‌نام کادر درمان داوطلب برای مراسم اربعین حسینی خبر داد و گفت: داوطلبان تا پایان تیرماه فرصت دارند تا در سایت مرکز پزشکی حج و زیارت ثبت نام کنند. وی افزود: همچنین داوطلبانی که موکب درمانی در اربعین دارند با توجه به اینکه لازم است مجوزهای موکب‌های درمانی را از مرکز پزشکی حج و زیارت دریافت کنند، باید در سایت ثبت نام کنند.

مرعشی همچنین در خصوص تخصص‌های مورد نیاز اظهار داشت: پزشک عمومی و پزشکان متخصص قلب، داخلی، زنان، اطفال، طب اورژانس و روان پزشکی، مغز و اعصاب تخصص‌هایی است که اعزام می‌کنیم و با توجه به این تیم ما در بیمارستان‌های عراق هم مستقر خواهند شد، تیم جراحی و بی‌هوشی هم به طور کامل در این ایام در خدمت زائرین اباعبدالله خواهند بود.

راه‌اندازی خط اتوبوسی مشهد-کربلا

 

رئیس ادارهٔ ترانزیت راهداری خراسان‌رضوی : اولین خط مسافربری بین مشهد و شهرهای کربلا و نجف با ناوگان اتوبوس و ون راه‌اندازی شد. در این خط هر هفته ۴ سرویس بین مشهد و شهرهای نجف و کربلا و از طریق مرز مهران انجام می‌شود.

 

زائران اربعین فقط ۴ ثانیه در مرزها متوقف می‌شوند

 

محمد شرفی در حاشیه بازدید از مرز خسروی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پلیس از همان سال گذشته و پایان ماموریت اربعین ۱۴۰۲ اقدامات عملیات و اجرایی خود را برای اربعین ۱۴۰۳ آغاز کرد . رئیس قرارگاه اربعین فرماندهی انتظامی کل کشور افزود: در همین راستا تمامی اقداماتی که برای تردد هرچه بهتر و ایمن‌تر زائران اربعین بود با شناسایی آسیب‌ها و مشکلات سال‌های گذشته احصا و برنامه‌‌ریزی‌های لازم برای رفع این موارد انجام شد .

شرفی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تلاش خواهیم کرد ماموریت اربعین امسال را بهتر از سال‌های گذشته به انجام برسانیم و خوشبختانه تاکنون همه برنامه‌ها طبق روال و برنامه پیش رفته است . وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که سعی شد در ماموریت اربعین امسال حتما مدیریت شود موضوع روان سازی ترافیکی بود و تلاش می‌کنیم تا گره‌های ترافیکی جاده‌ها به‌ویژه در نقاط منتهی به پایانه‌های مرزی کاملا برطرف شود.

رئیس قرارگاه اربعین فراجا افزود: در این میان با همکاری دیگر دستگاه‌ها به‌ویژه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، زیرساخت‌های جاده‌ای اصلاح و بهینه سازی شده است و بستر برای ترددهای روان در معابر و راه‌های مختلف برای زائران مهیاست.

 

 

اتوبوس‌های ویژه اربعین مستقر شدند/ آغاز پیش‌فروش بلیت‌ها از ۶ مردادماه

 

پوریا علیمردانی مدیر عامل سازمان پایانه‌های تهران از برگزاری نشستی باحضور خضری مدیر کل اداره راهداری استان تهران و مدیران دو مجموعه خبر داد و گفت: موضوعات مهمی از جمله نحوه ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های اتوبوسرانی خارجی، ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و پذیرایی از زائرین در پایانه‌ها و افزایش ظرفیت خدمت رسانی به زائران ابا عبدالله الحسین(ع) در این نشست مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: در این نشست، موضوع برقراری مسیر مستقیم تهران به نجف و کربلا به تهران با توجه به استقبال گروه کثیری از هموطنان عزیزمان در سال گذشته جهت شرکت در این مراسم گرانقدر به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد مقدمات استقرار این اتوبوس‌ها به فوریت آماده شود.

داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مجموعاً ۷ هزار دستگاه اتوبوس در سازمان راهداری امکان پیمایش مسافت‌های طولانی دارد، گفت: حدود ۱۴ دستگاه ناوگان در سازمان راهداری وجود دارد که تنها ۷ هزار دستگاه در وضعیت مطلوب قرار دارد که امکان پیمایش مسافت‌های بلند و متوسط را دارند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری در ادامه تاکید کرد: البته این ۷ هزار دستگاه برای جابه‌جایی زائرین اربعین کافی نیست و باید حدود ۲ هزار ناوگان دیگر به این تعداد اضافه شود تا به ۹ هزار دستگاه برسد.

وی افزود: همچنین حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیگر نیز برای جابه‌جایی مسافرین در مسیرهای داخلی کشور نیاز است و هم‌اکنون ۵ هزار دستگاه اتوبوس کسری داریم که با همکاری برخی از ارگان‌ها مانند نیروهای انتظامی، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها این کمبودها تا حد زیادی جبران خواهد شد.

به گفته باقر جوان؛ این قانون هم‌اکنون به وزارت‌خانه‌های متولی نهادهای ذکر شده ابلاغ شده و تا بتوانیم در بازه زمانی اربعین پاسخگوی نیاز ناوگان جاده‌ای کشور باشیم.

این مسؤول در پایان تصریح کرد: از ۶ مردادماه پیش فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین حسینی از طریق اینترنت به فروش خواهد رسید و اگر ظرفیت مقصدی تکمیل شد، مسافران می‌توانند با ثبت نام در لیست انتظار بلیت اتوبوس، براساس الویت و تعداد سرویس فوق‌العاده در آن مسیر مجدد دایر خواهد خواهد شد.

 

 

هزینه صدور گذرنامه زیارتی

 

سخنگوی پلیس با بیان اینکه هزینه صدور گذرنامه زیارتی ۶۵ هزار تومان است، گفت: افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی دارند کماکان تا ۵ سال اعتبار دارد.

 

عرضه ارز مسافرتی اربعین از ۷ مردادماه

بانک مرکزی بدون کد سماح هم می‌تواند ارز مسافرتی به زائران اربعین ارائه دهد .

رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه ستاد اربعین گفت : آماده‌ایم از هفتم مردادماه ارز زیارتی در اختیار زائران عتبات عالیات قرار می‌گیرد . یکی از نقاط ضعف عرضه ارز زیارتی در سال گذشته، دیر بودن زمان عرضه بود. به این دلیل که برخی زائران زودتر عازم پیاده‌روی اربعین می‌شوند. امسال زمان عرضه را کمی زودتر اعلام کردیم .

سال گذشته کد سماح برای دریافت ارز ضروری بود و مشکلاتی را برای زائران به وجود آورد. امسال بانک مرکزی آماده هست تا بدون ارائه کد سماح، ارز مسافرتی ارائه دهد . زوار اربعین که از سیستم بانکی کشور ارز دریافت کرده‌اند بعد از بازگشت می‌توانند ارز باقی‌مانده را به همان نرخ خرید به بانکها برگردانند. زوار ۵ سال به بالا می‌توانند تا سقف ۲۰۰هزار دینار به قیمت ارز مرکز مبادله دریافت کنند.

 

برای سفر به عتبات عالیات و تهیه بلیط به سایت ما به آدرس انوار راه توس مراجعه کنید .

 

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها